Заміна мастила в мотоблоці: як зробити правильно
Зміст:
- Вибір масла для двигуна
- Вибір масла для трансмісії
- Класифікація масел SAE
- Як залити мастильну рідину в мотоблок
- Процес заміни у двигуні
- Процес заміни в редукторі
- Перевірка мастила в картері редуктора
- Мастило для різних марок мотоблоків
Від мастильних матеріалів залежить якість та довговічність служби мотоблоку. У процесі тертя деталей між ними повинна бути масляна плівка, інакше тертя буде проводитися «на суху», що призведе до пошкодження механізму та швидкого виходу мотоблока з ладу.
Вибір масла для двигуна
Перед покупкою мастила необхідно вивчити посібник з експлуатації мотоблоку. Там вказані точні параметри відповідного нафтопродукту. Якщо вони відсутні, необхідно знайти інформацію про двигун - по ній також можна орієнтуватися. Іноді немає можливості звернутися до сервісної книги, чи ні вже самої книги, чи текст корейською чи китайською. І як розібратися, яку змащувальну рідину лити у китайський мотоблок Вейма чи Форте?
Основна інформація – тип двигуна садової техніки. Мотоблоки оснащуються чотиритактними, двотактними двигунами з повітряним охолодженням. За типом палива це дизельний агрегат чи двигун на бензині.
Види олеонафти для чотиритактного двигуна:
- мінеральне;
- синтетичне;
- напівсинтетичне масло.
У мінерального низька ціна, але синтетика забезпечує меншу витрату та кращу роботу змащувальної рідини.
Для мотоблока з двотактним двигуном необхідно купувати спеціальний продукт для двотактних двигунів, який змішується з паливом. Точна пропорція мастила і бензину в суміші вказується в посібнику з експлуатації культиватора, якщо його немає, необхідно дотримуватися стандартного співвідношення 1:20-1:50.
При виборі мастильного матеріалу типу палива потрібно звернути увагу на класифікацію API:
- для мотоблока на дизельному паливі підходить олія категорії C;
- для бензинового агрегату потрібно купити мастило з послідом S.
Є у продажу універсальні варіанти, на них маркування складається з двох літерних груп через сліш. На першому місці стоїть категорія (C/S), для якої цей продукт підходить краще.
У мотоблок не рекомендується заливати автомобільне масло через різницю робочих температур і навантаження на силовий агрегат.
Вибір масла для трансмісії
У коробку заливається спеціальна трансмісійна олія. Критерії поділу за складом ті ж: мінеральне, синтетика, напівсинтетика, але клас в'язкості відрізняється від продукту для двигуна. Необхідні присадки для редуктора – антикорозійні та протизадирні, що забезпечують м'яке тертя деталей через в'язку плівку.
На банку продукту для трансмісії за ГОСТом вказується ТМ - трансмісійна олія.
Класифікація масел SAE
Загальноприйнятою класифікацією мастильних матеріалів є створена американською спільнотою автомобільних інженерів SAE.
Відповідно до неї, мастильні матеріали поділяються на:
- зимові;
- літні;
- всесезонні.
Зимове масло позначається цифрою з буквою W. Літнє – цифрою без букви, всесезонне – цифро-літерним написом, де перше число позначає межу значення мінусових температур, друге – плюсових.
Таблиця значень в'язкості за класифікацією SAE (моторні нафтопродукти):
Коефіцієнт в'язкості | Допустима температура |
20W40 | -15° - +45° |
15W40 | -20° - +45° |
10W40 | -25° - +35° |
10W30 | -25° - +25° |
5W40 | -30° - +35° |
5W30 | -30° - +25° |
0W40 | -35° і нижче- +30° |
0W30 | -35° і нижче - +25° |
Таблиця значень в'язкості за класифікацією SAE (трансмісійні нафтопродукти)
Коефіцієнт в'язкості | Допустима температура |
85W90 | -12° - +45° |
80W90 | -25° - +35° |
80W85 | -25° - +35° |
75W90 | -40° - +35° |
75W80 | -40° - +35° |
Як залити мастильну рідину в мотоблок
Змінювати мастило необхідно так часто, як пропонує виробник, додаткова заміна проводиться після обкатки, до консервації або перед початком нового сезону. Між замінами мастила необхідно періодично перевіряти датчик тиску масла, який сигналізує про недостатню кількість мастила або повну його відсутність. Датчик завжди повинен бути в робочому стані, при поломці його необхідно замінити.
Процес заміни у двигуні
Заміна моторного мастила проводиться при нагрітому двигуні.
- Поставити агрегат на горизонтальну високу поверхню.
- Відкрити зливний отвір бачка, в підготовлену тару злити відпрацювання. Відкрита заливна горловина пришвидшить процес.
- Закрутити кришку зливного отвору.
- За допомогою лійки через наливний отвір залити свіжу олію, контролюючи рівень щупом.
- Протерти горловину від крапель, закрутити корок.
Якщо відсутня інструкція, а з нею інформація про те, скільки мастила заливати в двигун мотоблока, то орієнтуватися можна по щупу - при досягненні потрібної позначки долити ще 200 мл. Або стежити за горловиною – коли рідина стане видно, настав час зупинитися. У середньому мотоблоки різних виробників заливають 0,6 – 1,1 л масла.
Процес заміни в редукторі
Заміна трансмісійного мастила проводиться на мотоблоці, розміщеному на височини.
- Відкрити наливний отвір.
- Відкрутити пробку зливного отвору, злити відпрацювання.
- При закритому зливному отворі за допомогою лійки залити нову олію через горловину. Рівень контролюється щупом.
- Чистим ганчір'ям протирається заливна горловина, закручується пробка.
Середній об'єм для сухого редуктора – 2-2,5 л, при заміні заливається 1,5-2 л.
Перевірка мастила в картері редуктора
Сучасна техніка обладнана пробкою зі щупом, який дозволяє контролювати рівень олеонафти в коробці та оперативно її доливати. Але старі моделі такої деталі можуть мати, тому доводиться контролювати рівень рідини з допомогою підручних коштів.
Перевірка:
- Встановити мотоблок у похилому (робочому) положенні.
- Чистий дріт довжиною 50-70 см зігнути у дугу.
- Через заливний отвір просунути прут уздовж тіла редуктора до упору.
- Витягнути прут, виміряти частину, намоклу в мастилі (норма в межах 25-30 см). При нестачі – долити.
Мастило для різних марок мотоблоків
Таблиця містить відомості* щодо маркування моторної та трансмісійного мастила для найпопулярніших марок мотоблоків.
Мотоблок | Моторне масло | Трансмісійне масло |
| Для чотиритактного/двотактного, бензинового/дизельного мотора |
|
| Для дизельного/бензинового чотиритактного двигуна | ТАД-17И, Тап-15В,Тэп-15, ТСп-15К, ТСл-14 по ГОСТ 23652 |
| SAE10W-40 Для дизельного/бензинового чотиритактного двигуна |
|
| SAE 10W-40 SAE 10W-30 Для дизельного чотиритактного двигуна |
|
| SAE 5W-30 |
|
| Для дизельного/бензинового чотиритактного двигуна |
|
| Для дизельного/бензинового чотиритактного двигуна |
|
| SAE 10W-40 Для дизельного/бензинового чотиритактного двигуна |
|
*Інформація з посібника користувача до даних моделей.
Головний критерій при виборі моторної або трансмісійної олії для мотоблока – його відповідність агрегату, погодним умовам експлуатації. Здійснена вчасно та згідно з інструкцією заміна розхідників забезпечує тривалу, безперебійну роботу техніки.
Статті на подібну тему: